Освіта в ОТГ

З кінця 2020 р. територія Хмельницької області включає 60 територіальних громад, різних за площею, кількістю жителів, закладів освіти, педагогічних працівників.

Децентралізація – один із викликів, який має бути врахований при розробці моделей методичної підтримки педпрацівників у регіонах, функції якої законодавчо закріплено за Центрами професійного розвитку  педагогічних працівників (далі ЦПР ПП). Рішення про створення таких комунальних установ приймає засновник (місцева рада).

Впродовж останніх місяців в області 15 місцевих рад прийняли рішення про створення ЦПР; сьогодні функціонує 13 ЦПР ПП (2 – в процесі створення) (див. сторінку «Центри професійного розвитку ПП»).

Близько 50% територіальних громад, в силу малочисельності педагогічних працівників (від 40 до 300),  створення комунальної установи не вважають доцільним. Також на рівні обговорення залишаються ідеї створення ЦПР різними суб’єктами, укладання угод про співпрацю із новоствореними комунальними установами.

При цьому для органів управління освітою в територіальних громадах питання методичної підтримки професійного розвитку педпрацівників залишається одним із пріоритетних. Найоптимальнішими шляхами здійснення розглядаються: активізація методичної діяльності в закладах освіти, створення територіальних професійних спільнот, налагодження співпраці з різними суб’єктами підвищення кваліфікації, поглиблення співпраці з ХОІППО.

Хмельницьким ОІППО запропоновано  територіальним громадам дві моделі  організації методичної підтримки професійного розвитку педпрацівників: із комунальною установою ЦПР ПП та без комунальної установи.

Основними напрямами взаємодії НМЦ професійного розвитку керівних та педагогічних працівників установ і закладів дошкільної та загальної середньої освіти з педагогічними працівниками області, територіальними громадами є:

  • консультування;
  • методичні заходи з керівниками предметних територіальних методичних спільнот (територіальних методичних об’єднань);
  • семінари з актуальних питань розвитку освіти для педагогічних працівників дошкільної, загальної середньої освіти, закладів освіти інституційного догляду та виховання дітей, спеціальних, санаторних шкіл, навчально-реабілітаційних центрів;
  • методична підтримка професійного розвитку керівних кадрів;
  • партнерська взаємодія з Центрами професійного розвитку педпрацівників, структурними підрозділами територіальних громад з питань освіти;
  • проведення заходів з підвищення кваліфікації педпрацівників (семінари з видачею сертифікатів);
  • оперативне реагування на професійні запити  і потреби педагогічних працівників області (участь, за запитом, у семінарах, проведення тренінгів з педпрацівниками територіальних громад, закладів освіти у тому числі з виїздом у регіони);
  • проведення професійних конкурсів, учнівських олімпіад, турнірів тощо;
  • рецензування посібників тощо.

Закон України «Про співробітництво територіальних громад» від 17.06.2014 № 1508-VII.

Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII.